Min lillebror Sørens dåb i 1955

Kjolens oprindelse

Vi har en gammel dåbskjole i familien, hvis historie helt naturligt hører under afsnittet om mormødrene.
Kjolen blev i sin tid syet til min Mor, og det var hendes Mormor, som skaffede kjolen til huse. Min Mors Mormor kunne sikkert godt have syet kjolen selv, men de fortalte altid, at det var "en dame oppe i Maribo", som havde syet kjolen. Den blev min Mor døbt i for nu 88 år siden. Og året efter blev min Moster døbt i den.
Kjolen består af en yderkjole af fint batist besat med to slags blonder og desuden en underkjole: Men den underkjole, vi har i dag, er ikke den oprindelige. Min Mormor havde nok ikke tænkt sig, at hun skulle have flere børn, og da slet ikke haft tanke for, at der kunne komme nogle børnebørn engang, så hun brugte den oprindelige underkjole til en bluse til sig selv, det er i al fald den historie, de altid fortalte om den manglende oprindelige underkjole.
Kjolen er helt kridhvid, og indtil for at par år siden har ingen af os haft sløjfer eller anden pynt på kjolen. En kyse har vi heller ikke haft til kjolen.

Min generation

Kjolen blev gemt, og da jeg så skulle døbes i 1950, syede min Mormors søster Johanne en ny underkjole af en af sine egne underkjoler. Og det er den, vi stadig har i dag. Den er også af noget fint, tyndt batist. Senere blev min yngste fætter Jan, og senere min lillebror Søren, døbt i kjolen.
Min ældste fætter Tom har ikke haft kjolen på, idet han blev døbt allerede på sygehuset ved fødslen, da han blev født med et alvorligt fysisk handikap. Senere holdt de dåbsfest for ham, men da var han så stor, at han fik et lille drengesæt på.

Min dåb i 1950

Vores børns generation

Næste generation var vores og min fætters børn. Vores ældste datter blev døbt i 1975, lillesøster i 1980, lillebror i 1982. Min fætters drenge blev døbt i 1983 og 1984. Og alle sammen blev de døbt i den gamle kjole.
På billederne ser det ud, som om kjolen har lange ærmer, men det var kun min bekymring for, at børnene skulle fryse, der fik mig til at give dem en langærmet t-shirt på inde under dåbskjolen.

Annes dåb i 1975

Maries dåb i 1980

Peters dåb i 1982

Børnebørnene

Så gik igen nogle år, og en ny generation begyndte at komme. Vores ældste barnebarn, Malthe, blev døbt i 2009, nr. to, Simon, i 2010, Alberte i 2011, og Sarah i 2012 og Karl i 2016.

Da Malthe blev døbt, blev kjolen tilføjet en lyseblå sløjfe, men den blev lavet for sig og sat på, så den bagefter kunne fjernes igen. Simon skulle ikke have sløjfe på kjolen, men Alberte fik en lyserød sløjfe, og hendes festtøj var desuden en yndig kyse, som hendes Oldefar, Farfar og Far (samt andre i deres familie) har haft på til deres dåb. Da det så blev det næste pigebarn, Sarahs tur til at få kjolen på til sin dåbsfest, gjorde vi det, som så mange gør, når deres børn skal døbes, nemlig at finde konfirmationskjolen frem. Så Mor Annes kjole fra midtfirserne blev forvandlet til en lille kyse, og af resten blev der syet en festkjole til Sarah, som hun kunne få på efter kirken. Og til dåbsfesten holdt Sarahs Mor en fin tale, hvor hun fortalte om dåbskjolens historie, så kunne gæsterne også opleve, at det faktisk betyder noget for os med den kjole. Ved Karls barnedåb i 2016 blev der syet endnu en kyse, lidt mere drengeagtig med en lille kasketagtig skygge og med hvide bindebånd. Desuden syede vi en hagesmæk med den samme blonde som på kasket/kysen. Begge kyser bliver opbevaret sammen med kjolen. 

Malthes dåb i 2009

Simons dåb i 2010

Albertes dåb i 2011

Sarahs barnedåb i 2012

Når kjolen skal gemmes væk

Hver gang kjolen har skullet i brug, har en af mormødrene stået og gjort kjolen i stand, vasket, stivet og strøget efter alle kunstens regler.
Og det var en meget stor dag for mig, da jeg pakkede kjolen ud fra gemmerne og gjorde den i stand til det første barnebarn. Tænk at stå der som den næste Mormor i rækken ligesom min Mor og min Mormor og min Oldemor havde stået før mig (og også min Moster da hun som Farmor gjorde kjolen i stand til sine børnebørn)!
Men det blev ikke mindre de næste tre gange, jeg har gjort den i stand; de tre gange kom jo ret hurtigt efter den første. Og den kan sagtens holde til at blive brugt igen, selvom den er meget tynd og sart og også noget slidt sine steder efterhånden.
Når den er gemt væk, er den pakket i syrefrit silkepapir, som igen er pakket ind i brunt papir, og så ligger den et tørt og mørkt sted.

Karls barnedåb 2016

Sofies dåb i 2017

Oversigt over brug af kjolen

Navn

Fødselsdag

Døbt i

Dato

Gudmor/Far

Eva Hansen (Andersen)

19-09-24

Fejø Kirke

28-12-24

Anton Geertsen (Evas Morfar)

Erna Hansen (Dideriksen)

30-12-25

Fejø Kirke

05-04-26

Johanne Geertsen (Ernas Moster)

Marianne Andersen (Larsen)

18-03-50

Nykøbing Kirke

26-05-50

Elna Brædder (Mariannes Farfars husbestyrerinde)

Jan Dideriksen

06-03-51

Nakskov Kirke

17-06-51

Johanne Geertsen (Jans Mors Moster)

Søren Andersen

04-12-54

Nykøbing Kirke

03-04-55

Erna Dideriksen (Sørens Moster)

Anne Maja Larsen (Wad)

22-08-75

Kappel Kirke

16-11-75

Anette Larsen (Annes Faster)

Marie Karen Larsen (Askegren Anderson)

24-01-80

Kaooel Kirke

15-05-80

Erna Dideriksen (Maries Mors Moster)

Jens Peter Larsen

06-10-81

Kappel Kirke

07-03-82

Søren Andersen (Peters Morbror)

Morten Dideriksen

 

 

 

 

Peder Dideriksen

 

 

 

 

Malthe Askegren Anderson

03-01-09

Nærum kirke

31-05-09

Anne Wad (Malthes Moster)

Simon Gustav Wad

26-06-10

Græse Kirke

31-10-10

Marie Askegren Anderson (Simons Moster)

Alberte Askegren Anderson

22-01-11

Blovstrød Kirke

15-05-11

Kamilla Palmgren (Albertes Faster)

Sarah Dagmar Wad

03-08-12

Græse Kirke

28-10-12

Susanne Syversen (Sarahs Faster)Kar

Karl Peter Larsen

03-03-16

 

03-09-16

Anne Wad (Karls Faster)

Sofie Askegren Anderson

31-03-17

Blovstrød kirke

10-09-17

Nanna Askegren Anderson (Sofies Faster)