27-10-2015

På vej ind i den store by

For en uges tid siden kørte vi her, i tæt trafik, i den bus som bragte os på tværs af Balkan med alle de oplevelser, vi kunne kapere på så kort tid. Byen vi nærmer os er Istanbul, og måske skulle man altid nærme sig sådan en stor by i bus, Det er virkelig en storby, 13 mill indbyggere fik vi oplyst. Og vejen ind var nærmest som at køre i kulisserne til en SFfilm, som dette billede taget fra forsædet i bussen giver et lille indtryk af. Ind imellem disse fremtidshuse lå kæmpemoskeer med høje minareter stikkene op i "landskabet". Og jo tættere vi kom på centrum, jo ældre blev bebyggelsen, og endnu tættere end her i udkanten. Trafikken var mildt sagt kaotisk, godt vi ikke selv skulle køre der. Men vores meget dygtige chauffør klarede det fint, Kun een gang på hele turen brugte han hornet, også her i Istanbul hvor bilhorn ellers høres langt hyppigere end lyden fra minareterne. Og så var vi ellers kommet langt hjemmefra. Vi har jo mest rejst i Europa, men her virkede alt meget eksotisk, omgivet af alle mulige folkeslag i deres mere eller mindre specielle klædedragter. Og så blev vi vækket hver morgen kl 6 af båndoptageren fra minareten lidt nede af gaden, men det vidste vi jo godt, da vi valgte rejsemål. Der var masser af turister ved de store hits, Den blå moske og Hagia Sophia kirken, men der var sagtens plads til os også. Og når vi fravalgte det indlagte besøg i Basaren, gik vi i stedet lidt ned af gaden og fik kaffe og baklavaer på en fin lille cafe, hvor vi absolut ikke var de eneste udlændinge. Der var mange store oplevelser i Istanbul, men en af de største var trods alt sejlturen på Bosperus. Fra barnsben af har vi visse navne liggende i geografikassen, og et af dem er helt klart Bosperus. Sikkert fordi det aldrig har været nævnt uden at der også er blevet sagt noget om overgangen fra Europa til Asien. Vores guide skaffede os et "privat skib" til udflugten, så vi fik et par timers sejlads først ud gennem Det gyldne Horn og så ud i selve Bosperusstrædet med flotte kig til begge kyster, her Europa, her Asien. De store broer der krydser strædet og ikke mindst alle de store og små skibe som udgjorde den stærke trafik i farvandet. Solen skinnende og vinden var lige tilpas, det var en supertur.  Og vores skipper lavede kaffe til os!