28-03-2015

A Walk Down Memory Lane

Jeg rumsterer oppe i stuen ovenpå, vores "bibliotek", hvor væggene nærmest er tapetseret med bogreoler, stuvende fyldte og i den grad trængende, der skal ryddes op og ud. Der er så meget, som vi sagtens kan undvære, det er bare om at komme i gang. Men som sådanne aktiviteter tit udvikler sig, ja, så fortaber jeg mig i de gode bøger, der står her. Enkelte bunker til udsmidning bliver det dog til alligevel, og en anden bunke der kan afleveres på loppemarkedet oppe på vores gamle skole, der kan være andre som kan få glæde af at læse bøgerne og kan erhverve sig dem for små penge. Bøger kan ikke handles, i hvert fald ikke den slags, vi har. 

Men så lige pludselig får min hånd fat i noget plastic over bag på en hylde, det er ikke en bog. Jeg tager det ud, og så er jeg fuldstændig fortabt i minder. Der bliver ikke mere oprydning i eftermiddag. I plasticmapperne ligger gamle papirer fra de første år som skolelærer på Kappel skole, ting jeg har lavet med de gode skolebørn, jeg havde dengang.

Først og fremmest nogle papirer fra den første klasse med Kirsten og Charlotte og Merete og Lone og Lone og Jesper og Tommy og Allan og Klaus og og... Det var mine første erfaringer, og jeg holdt mig ikke tilbage, skulle børnene ikke kunne klare en opgave, som gik ud på at indsamle gamle sagn og fortællinger fra Kappelområdet (3. eller 4.klasse)? Vi besøgte alderdomshjemmet og fik de gamle til at fortælle, og de interviewede folk rundt om i området. Og nedskrev historierne. Desværre kan jeg se, at der mangler nogle ting, og kassettebåndet mangler også. Mon det er her et eller andet sted? 

Desuden var der sommerhæfter fra to andre klasser, jeg fik senere. Klassen med Lene og Nikoline og Hanne og Mette og Kim og Kim og Klaus og Kristian og Jørn og og ... Det var en pragtfulde klasse, også en helt fantastisk flok forældre bagved. Men der ligger altså et par sommerhæfter med historier og tegninger og opgaver, som børnene selv har lavet. Desuden et lille lærerbrev fra mig til hjemmet. Det er jo lysår før skoleintra og de muligheder, der gives nu. For ikke at nævne IPaden med onlinehistorier med billeder og film, men jeg er nu sikker på, at disse børn havde en god oplevelse af disse hæfter, først at skrive kladde, finde på og tegne og så føre det hele over på en spritduplikeringsstencil og trykke og samle mappen. OG endelig tage den med hjem og helt sikkert blive beundret af familien. 

Der er også hæfter fra den sidste klasse, jeg havde i Kappel, den som jeg havde med til Vestenskov i 7. klasse, Stine, Dorthe, Anker osv. De fik lidt af samme mulighed for sommerhæfter, som de første havde fået, men da havde vi fået en god skrivemaskine til børnene med store bogstaver, så både de og jeg kunne skrive historier til dem, som lignede sider i en læsebog. Bla kan jeg huske at vi havde en ugelæsebog med historier, hvor børnene optrådte som hovedpersoner med navns nævnelsen. Og julehistorier, som de selv skrev til en fælles læsebog. 

Ak, ja, jeg blev lidt fortabt i minder her, men det er nu meget sjovt at tænke, at jeg på et tidspunkt har skubbet disse papirer ind bag på en hylde i stedet for bare at smide ud.