28-04-2017

Bedstedage i 0. klasse

Det er mandag, klokken ringer ind efter det første store frikvarter, og eleverne skynder sig ind i klassen.Men denne dag er en del af personerne i klassen noget ældre, end dem der hører til der til hverdag. Det er nemlig bedsteforældredag i 0. klasse, og Simon har også sine bedster med. Vi bliver bænket på børnenes stole, mens børrnene samles om deres lærer oppe ved tavlen. Der er fuldstændig ro på børnene, og de ved præcis, hvad de skal nu. De skal nemlig fremsige de rim og remser, som de har øvet sig på forinden, vel at mærke enkeltvis, mens de viser laminerede tegninger, som illustrerer versene. Mange af rimene kan vi bedster godt sige med på, men det skal vi ikke, det er nemlig børnenes show, og de klarer det så fint. I øvrigt klarer de deres værtsroller så fint den dag, forklarer og leder os igennem dagen. Så vi får kaffe og boller, som børnene har bagt fra morgenstunden (har du prøvet at bage boller med 24 børn på een gang?), spiller spil, spiser vores madpakker, sammen med børnene hele tiden selvfølgelig. Der bliver også tid til en god snak med nogen af de andre bedster, nogen af os har jo set hinanden en gang om året, når der har været bedstedage i børnehaven. Vi skal også have en rundvisning på skolen, se hallen og skolebiblioteket, og også denne del af dagen tager børnene sig af. Deres tempo er lidt højere end nogen af os gamle, så de må vente på hjørnerne for at få os alle sammen med.

Som sagt har jeg oplevet bedstedage en del gange efterhånden i børnenes børnehaver og SFO, men hvor er det en god ide at invitere os ind i skolen også. Det er så meget nemmere at forstå og støtte børnenes og deres voksne, når man har fet lov at opleve lidt af denne del af deres hverdag også.