26-07-2015

Det nærmer sig

Første skoledag nærmer sig for Malthe. Vi går alle sammen meget op i det, spørger og snakker, så Malthe måske er helt rundforvirret af alle de ting, vi alle sammen synes er vigtige. Farmor og Farfar skal have børnene på et par dages ferie, og så skal de ud og købe skoletaske til Malthe. Til sin 6 års fødselsdag i vinter fik Malthe et skrivebord, som han allerede nu bruger meget. Og vi har også en gave stående til ham, som relaterer til skolen. Det er først om et par uger, men den tid går jo hurtigt - synes vi voksne i hvert fald.

Forleden fik Malthe brev fra skolen (og jeg var heldig at det lige var der jeg var hos ham) med forskellige beskeder om første skoledag. En af tingene, som der stod i brevet, var, at børnene blev bedt om at lave en "sommerferietegning" og tage den med den første dag. God ide. Vi har nogle venner, hvis ene barnebarn også skal starte i 0. nu, og de børn er blevet bedt om at sende et postkort fra deres ferie. Og er der så forskel på de to opgaver? Ja, meget synes jeg. Postkortet fra en ferie bliver jo let til et projekt, hvor de (forældrene) prøver at overgå hinanden, mens sommerferietegningen kan være fra den dag, da fætter var på besøg, og de fik lov at lave en hule oppe i træet. Det sender man jo ikke et postkort om, vel? Det er sikkert en gammel erhvervsskade, tanken om at nogle børn ikke har haft de store forkromede oplevelser i løbet af sommeren. Jeg har aldrig bedt mine elever om at skrive om deres sommerferie, selvom mange gerne ville og også har fået lov, men opgaven lød altid på, at de skulle skrive om en rigtig god dag i ferien. Så kunne huleprojektet jo bruges. Der var mange af vores børn her, hvis største oplevelse i ferien var en tur til Bilka i Næstved! 

Malthe har oplevelser nok at tegne om, der er sket så meget i ferien, at jeg nærmest tror, det kan være et problem for ham at vælge, men der er altså stadig børn, der ikke oplever så meget.